Szegedi Tudományegyetem, Állam- és Jogtudományi Kar Ahol tudás és szándék találkozik

Rendezvények  --  Előadások

Merkovity Norbert: Politika az interneten, avagy a párthonlapoktól a YouTube-ig

Barack Obama USA jelenlegi elnökének 2007–2008-as kampánycsapatában több olyan tanácsadót is alkalmazott, akiktől nem álltak távol a Facebook, a YouTube, a MySpace, a Twitter, a blog, a videoblog, a podcast, az rss, egyszóval a web 2.0-ás kifejezések, alkalmazások és közösségi oldalak. Az amerikai elnöki kampányban külön hangsúlyt kapott a videomegosztás, ahol az elnökjelölt mellett a kampánytagok, sőt az „egyszerű” önkéntesek is megszólaltak az Obama csapat YouTube csatornáján. Mindeközben, a regisztrált aktivisták mellett, megjelentek azok a szavazók is, akik egyszerűen csak online fejezték ki támogatásukat – több millióan voltak ilyenek. Ez a támogatás jelenthet adományozást vagy „veled vagyunk” típusú videót, de jelenthet konkrét üzleti vállalkozást is, aminek egyik legsikeresebb példája az Obama Girl sorozat volt.

Az elmúlt közel húsz év internetes kampánykommunikáció íve nem csak a politika változását tárja elénk, hanem a társadalom elvárásairól is képet fest. Előadásomban a 2008-as amerikai folyamatok bemutatása mellett kitérek az internetes politikai kommunikációban rejlő lehetőségek bemutatására, hiszen csak idő kérdése, hogy mikor kezdik el az Amerikából ellesett kampánytechnikákat Magyarországon is alkalmazni.

 

Merkovity Norbert 2006-ban végzett a Szegedi Tudományegyetem kommunikáció szakán. Jelenleg a SZTE Állam és Jogtudományi karának politológiai tanszékén gyakornok. Pártok és pártrendszereket, információs társadalmat, politikai kommunikációt és amerikai politikai rendszert oktat. Kutatási területe: információs hálózatok szerepe a politikai kommunikációban. 2009-ben a Demos Alapítvány és a Progresszív Politika folyóirat publikációs pályázatának nyertese, illetve a Századvég Alapítvány publikációs ösztöndíjasa.