Államforma, kormányforma
Kérdések:
Tovább --->
A monarchia előnye, hogy tudja az államfői tisztség stabilitását biztosítani. Azonban a monarchiákban az államfők protokolláris, szimbolikus szerepkört töltenek be, míg a modern parlamentáris monarchiák mára már sokban hasonlóak a köztársasági államformához.
A republikánus elv a monarchikus elv tagadása. A köztársasági elnök nem része a törvényhozó hatalomnak és a prezidenciális rendszereket leszámítva nem a végrehajtó hatalom feje. A köztársasági elnök választással nyeri el a tisztségét, az elnök racionális-jogi legitimációval rendelkezik. Az államfő választása történhet közvetlenül nép által vagy közvetett módon a parlament útján. A meghatározott időre választott és újraválasztható köztársasági elnök jobban ki van téve a politikának, mint a monarcha, újraválasztása érdekében a politikai pártok támogatására rá van szorulva. Ezért sokan a köztársasági elnök semlegességét a monarchához képest jóval gyengébbnek tartják. Az a tény, hogy a köztársasági elnök választással nyeri el a tisztségét, jogi legitimációt biztosít a számára.
Az államforma fogalma tehát az adott állam politikai berendezkedését határozza meg, arra ad választ, hogy az adott országban ki gyakorolja az államfői hatalmat.[1]
A kormányforma:
A különböző felfogások egységesek abban, hogy a fogalom meghatározás orientáló pontjának a hatalommegosztásos rendszert tekintik. A kérdést a törvényhozás – végrehajtás – (esetleg) igazságszolgáltatás koordináta rendszerében vizsgálják határozzák meg.
Kormányformán értjük, hogy a hatalommegosztás rendjében létrejövő állami szervek – törvényhozás, végrehajtás és gyakran az igazságszolgáltatás – milyen struktúrával működnek és milyen viszonyban állnak egymással.[2] A kormányforma tehát az államszervezet központi kérdésköre, amely az állami berendezkedés jellegét határozza meg. E kérdés tehát szorosan összefügg a hatalommegosztással. A hatalmi ágak elválasztása arra keresi a választ, hogy milyen hatalmi ágak vannak, illetve ezeknek mi a szerepe a közhatalom gyakorlásában. Amíg a hatalommegosztás az államszervezet statikáját határozza meg, addig a kormányforma jelöli az állami berendezkedés dinamikáját: azt, hogy a politikai jellegű hatalmi ágak egymással milyen viszonyban állnak. Az egyes államok kormányformájának meghatározása áttekintő képet ad arról, hogy az adott államban hogyan épül fel, illetve működik a közhatalom gyakorlása. Ennek keretében a kormányforma alapvetően két kérdésre ad választ:
a) Milyen a törvényhozó és a végrehajtó hatalom viszonya?
b) Ki gyakorolja a végrehajtó hatalmat?[3]
Fajtái:
1. prezidenciális kormányforma
2. félprezidenciális kormányforma
3. parlamentarizmus
a. parlamentáris köztársaság
b. parlamentáris monarchia
4. kollegiális kormányforma
5. alkotmányos monarchia
6. szocialista kormányzati rendszerek
Források, ajánlott irodalom:
1. KUKORELLI ISTVÁN (szerk.): Alkotmánytan I. Osiris Kiadó, Budapest, 2007. 307-334. o.
2. TRÓCSÁNYI LÁSZLÓ – SCHANDA BALÁZS (szerk.): Bevezetés az alkotmányjogba, SZTE-ÁJTK- PPKE JÁK, Budapest 2010, 63-78.o.
3. CHRONOWSKI NÓRA- DRINÓCZI TÍMEA (szerk.): Európai kormányformák rendszertana, HVG ORAC Lap- és Könyvkiadó Kft., Budapest 2007.
4. JAKAB ANDRÁS (szerk.): Az Alkotmány kommentárja, Századvég Kiadó, Budapest, 2009.
5. DUVERGER, MAURICE: Állam és kormányzat. In Takács Péter (szerk.): Államtan. Szent István Társulat, Budapest, 2003.
7. KILÉNYI GÉZA: Összehasonlító alkotmányjog. Az államszervezet. Egyetemi jegyzet. Rejtjel Kiadó, Budapest, 2008.
[1] TRÓCSÁNYI LÁSZLÓ-CSINK LÓRÁNT: Államforma, kormányforma, államszerkezet in TRÓCSÁNYI LÁSZLÓ – SCHANDA BALÁZS: Bevezetés az alkotmányjogba, SZTE-ÁJTK- PPKE JÁK, Budapest 2010, 63-65.o.
[2] SÁRI JÁNOS: Kormányzás-kormányzati rendszerek-kormányformák in KUKORELLI ISTVÁN: Alkotmánytan I., Osiris Kiadó, Budapest, 2007. 307. o.
[3] TRÓCSÁNYI LÁSZLÓ- SCHANDA BALÁZS im. 65-66.o
2009 tavasz ,2009 ősz ,Deilinger Viktória ,Fekete Orsolya ,Gyenge Balázs ,JNASZ ,Jakab Éva ,Józsa Zoltán ,Karsai Krisztina ,Laluska Pál ,Merkovity Norbert ,Mezei Péter ,Paczolay Péter ,Siket Judit ,Szeged ,Szeged IP Center ,Szöllősi László ,politológia ,politológiai tanszék ,verseny ,