Szegedi Tudományegyetem, Állam- és Jogtudományi Kar Ahol tudás és szándék találkozik

Karunkról  --  Szervezeti felépítés  --  Tanszékek / Intézetek  --  Munkaügyi Kapcsolatok és Társadalombiztosítási Képzések Intézete  --  Tehetséggondozás  --  Kutatócsoportok  --  Zöld-Munka-Csoport  --  Galéria  --  Zöld szemmel a Tesco

Zöld szemmel a Tesco

Örömmel számolhat be a Zöld-Munka-Csoport és néhány TDK-s tag arról, hogy 2011. október 11-én és 12-én sor került az első TESCO- látogatásra. A egyedi programnak a szegedi rókusi körúti TESCO szolgált helyszínéül, ahol Musa Imre emberi erőforrás tanácsadó, személyzeti – és fejlesztési igazgató vezetésével láthattunk a kulisszák mögé.

A 2x10 fős csoportoknak a személyzeti bejárón és a vállalati plakátokkal díszített folyósón keresztül elsőként egy tárgyalóterembe vezetett az útjuk, ahol Musa Imre először szívélyes vendéglátásban részesített mindenkit. Majd egy kötetlen beszélgetés keretében megtudhattuk, hogy Magyarországon a vállalatnak 22 ezer alkalmazottja van amelyből a rókusi körúti TESCO összesen 320 főt foglalkoztat, akik között vegyesen vannak teljes – és részmunkaidőben dolgozó bejelentett munkavállalók, de szívesen fogadják a diákok jelentkezését is, főleg az ünnepi időszakokban. Jellemző továbbá a foglalkoztatásra az is, hogy a dolgozók különböző továbbfejlesztő képzéseken, tréningeken vehetnek részt. Kérdésünkre Musa Úr elmondta, hogy 9 fő megváltozott munkaképességű dolgozót is alkalmaznak, akiknek az a feladatuk, hogy az áruk szavatossági idejét kövessék figyelemmel. Megtudtuk azt is, hogy az önkiszolgáló pénztárak bevezetése egyáltalán nem érintette a dolgozók létszámát, vagyis a gépesítés nem okozta az alkalmazottak helyettesítését, elbocsátását.

Ezt követően az Igazgató Úr irányításával körbejárhattuk a különböző irodai (személyügy, munkaügy, készletgazdálkodás) és raktári helyiségeket is, mint például a zöldségek, gyümölcsök, húskészítmények vagy a mirelit ételek hűtőjét. Kiderült az is, hogy a termékek kb. 60-70 %-a származik magyar gyártótól, aminek az az elsődleges oka, hogy hazánk jelenleg nem tud megtermelni akkora árumennyiséget, amekkorát a vállalat forgalmaz.

Kirándulásunk utolsó pontjaként pedig a népszerű automatizált visszaváltó centrumot tekinthettük meg, de ezúttal a másik oldalról szemlélve. Eddig a Tesco 41 ilyen visszaváltó központot létesített az országban, melyek kiépítésével arra ösztönzi az embereket, hogy minél környezettudatosabb életvitelt folytassanak. A visszaváltható hulladékok köre mára már jelentősen kibővült: már nemcsak üveget, de rétegezett csomagolásokat, műanyag szatyrokat, elektronikai hulladékokat, PET palackokat és alumínium dobozokat is lehetőség van szelektíven gyűjteni. Érdekesség, hogy a betétdíjas üvegek mellett már a PET palackok és az alumínium dobozok visszaváltásáért is jár vissza pénz, ami a hajléktalan embereknek egyfajta (új megélhetési lehetőséget és) jövedelemszerzési módot jelent.

A környezettudatosság mellett szó esett az energiahatékonyságról is. Elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogy mennyire igyekszik a Tesco megújuló energiaforrásokból fedezni az energiafelhasználását. Azt a választ kaptuk, hogy folyamatosan azon dolgoznak, hogy a legújabb technológiák alkalmazásával tovább csökkentsék az energiafelhasználási költségeiket és a szén-dioxid kibocsátást. Így került sor napkollektorok, napcellák felszerelésére Gyálon, Sátoraljaújhelyen vagy Budaörsön, és hőszivattyúk kiépítésére Bonyhádon és Dorogon. A szegedi Tesco esetében még nem jelenthetjük ki sajnos, hogy zöld áruház lenne, de a zöldülésre való hajlandóság már megvan- mondta el Musa Imre.

Összegzésképpen elmondhatjuk, hogy a szegedi Tesco Extra látogatás során, olyan információkat tudhattunk meg Musa Imrétől, amelyek elősegítik, hogy ne csak vásárlói szemmel ítélkezzünk és értékeljük a TESCO-t, hanem egy olyan látókörből is, amelyet egy szimpla vásárló el sem tud képzelni.

Ezzel Tesco-látogatásunk végéhez értünk. Sok érdekességnek lehettünk szem – és fültanúi a majd’ 3 órás kirándulás alatt, amelyet ezúton köszönünk Musa Imrének legközelebbi közreműködését is remélve.

 

 

Szeged, 2011. október 16.

Készítette:

Hajdu Katalin

Jorda Zoltán

tesco2

tesco1