A 21. század elején a közigazgatás növekvő társadalmi szerepe, jelentősége vitathatatlan tény. A piac mindenhatóságába vetett hit már a múlté, az állami, a magán, és a civil szektor szoros együttműködésére, kooperációjára van szükség ahhoz, hogy a gazdasági, társadalmi, szociális, kulturális jólét kívánatos szintje megvalósuljon. Kérdés ugyanakkor, hogy milyen állam az, amely a jog uralmának megőrzése mellett képes a kor szükségleteit megfelelően szolgálni.
Előszó
A 21. század elején a közigazgatás növekvő társadalmi szerepe, jelentősége vitathatatlan tény. A piac mindenhatóságába vetett hit már a múlté, az állami, a magán, és a civil szektor szoros együttműködésére, kooperációjára van szükség ahhoz, hogy a gazdasági, társadalmi, szociális, kulturális jólét kívánatos szintje megvalósuljon. Kérdés ugyanakkor, hogy milyen állam az, amely a jog uralmának megőrzése mellett képes a kor szükségleteit megfelelően szolgálni.
Nem véletlen tehát, hogy Európában és a tengerentúlon egyaránt az egyes országok változó intenzitással, elkötelezettséggel keresik azokat a megoldásokat melyek révén központi, területi és helyi szerveiket hatékonyabbá, takarékosabbá és nem utolsó sorban társadalmilag elfogadottabbakká tudják tenni.
A közigazgatás a folyamatos változás, átalakulás korát éli. A kihívás a gazdasággal, a politikával, a kultúrával, a szélesebb társadalmi környezettel való relatív egyensúly megtalálása, a közösségi célok megvalósulásának elősegítése. Hol vannak már azok az idők, amikor az államigazgatás egyik legstabilabb (statikus) alrendszerként inkább a fejlődés ellensúlya, mint sem annak motorja volt. Napjainkban bármely szegmensét is helyezzük a vizsgálódás középpontjába minden mozgásban van. Új teóriák hatnak a kormányzati szervek felépítésre és működésére, a területi és helyi igazgatás is keresi azokat a megoldásokat melyek révén az autonómia, a képviselet teljesebbé, a szolgáltatási gyakorlat pedig hatékonnyá és színvonalasabbá tehető.
A változás, átalakulás azonban nem töretlen, egyenes vonalú, hanem ellentmondásokkal terhes, hol felgyorsuló, hol megtorpanó, nem is említve a különböző szintek és intézmények eltérő reakcióit. A progresszió zászlóvivői rendszerint a helyi és a területi szervek melyek működésére közvetlenebbül hatnak a környezeti hatások, elvárások. Mindez nem jelenti a központi közigazgatás mozdulatlanságát, a reform, a korszerűsítés itt is a napi gyakorlat szerves része, a fejlesztési programok központi eleme.
A joghallgatók a közigazgatási képzés normatív jellege révén elsősorban a közigazgatás merev, statikus képét ismerik meg. A jogszabályok, jogintézmények, jogviszonyok, jóllehet alapvetően meghatározzák a közigazgatás karakterét, mégsem adnak teljes képet a reálfolyamatokról.
Ahhoz, hogy az oktatás összhangban legyen a gyakorlat elvárásaival, nemcsak elméletileg felkészült, hanem praktikus ismeretekkel is rendelkező szakembereket kell képezni. Ezért a közigazgatás-tudománynak foglalkoznia kell azokkal az elméletekkel, módszerekkel, fejlesztési, korszerűsítési törekvésekkel melyek oly jelentős mértékben hatnak a közigazgatásra. Napjainkban a szinte folyamatos modernizáció alapvetően átalakította a közigazgatást és a róla alkotott képet is: a dinamizmus ma már jobban kifejezi a rendszer lényegét, mint a változás hiánya.
A kötet négy nagy tematikai részre tagozódik. A bevezető fejezetek az állammal kapcsolatos modern elméleteket, az állami feladatok változását és az állami intézmények nemzetközi és hazai kihívásait tárgyalják.
A második nagyobb blokk a magyar, valamint a nyugat-európai önkormányzatok közös, illetőleg eltérő sajátosságait vizsgálja, igazolva a történeti múlt, a gazdasági, társadalmi, intézményi és a kulturális viszonyok máig ható szerepét.
A kötet harmadik részének középpontjában a közigazgatási személyzetpolitika (emberi erőforrás menedzsment) legújabb trendjeinek az elemzése áll. Kiemelt hangsúlyt kapnak azok az okok és körülmények, melyek révén a fejlett demokráciák fokozatosan távolodnak a klasszikus karrier rendszertől és alkalmazzák, jóllehet még nem általánosan, de egyre szélesebb körben a feladathoz kötött kiválasztást. Érdekes ellenpont lehet az olvasó számára a közép-kelet európai országok személyzetpolitikájának a megismerése, abból a szempontból is, hogy az uniós csatlakozás mennyiben járult hozzá a belépést megelőzően megkezdett fejlesztési programok továbbviteléhez.
Végül a munka magyar közigazgatás-tudomány elé tükröt tartva az oktatás, a kutatás, illetőleg az elmélet és a gyakorlat kapcsolatrendszerét vizsgálja, középpontban a tudománynak az állami, politikai döntések megalapozásában, előkészítésében játszott ellentmondásos szerepével.
A tanulmánykötet célja a jogászképzéssel szemben megfogalmazott egyre összetettebb elvárások, igények kielégítése, de haszonnal forgatható a gyakorlati szakemberek által is.
A Szerző
2009 tavasz ,2009 ősz ,Deilinger Viktória ,Fekete Orsolya ,Gyenge Balázs ,JNASZ ,Jakab Éva ,Józsa Zoltán ,Karsai Krisztina ,Laluska Pál ,Merkovity Norbert ,Mezei Péter ,Paczolay Péter ,Siket Judit ,Szeged ,Szeged IP Center ,Szöllősi László ,politológia ,politológiai tanszék ,verseny ,