Tovább --->
Az alkotmánybíráskodás a modern alkotmányos jogállam számos elsősorban a felvilágosodásban gyökerező eszmetörténeti előzményei után mára már bevett intézménye, valamilyen formában szinte valamennyi modern alkotmányos államban megtalálható ez az intézmény.[1] Az alkotmánybíráskodásra nem találunk általános érvényű definíciót. Mégis azok a követelmények, amelyeket e tevékenységgel szemben támasztanak, határozottan megkülönböztetik az igazságszolgáltatás funkcióját ellátó szokásos bírói ítélkezéstől. A lehető legáltalánosabb megfogalmazásban az alkotmánybíráskodás lényege az, hogy sem a törvényhozó, sem a végrehajtó hatalom – még az Alkotmány által részére megszabott jogalkotási hatáskör kereti között sem- rendelkezik ellenőrizhetetlen jogi szabályalkotási felhatalmazással: mindkét hatalmi ág ez irányú tevékenysége alá van vetve egy vagy több független testület alkotmányossági felülvizsgálatának.[2]
Mindezek után az alkotmánybíráskodás lényege ekképpen foglalható össze: Az alkotmánybíráskodás a hatalommegosztás után a jogállam legfontosabb garanciája, amely biztosítja, hogy független bíróság (vagy hasonló szerv) őrködjön az alkotmányosság megtartása felett.
Az alkotmánybíráskodásnak két alapvető modelljét különböztetjük meg: az egyik a centralizált, a másik a decentralizált modell.
Szervezeti modellek[3]
a) Decentralizált
Az Amerikai Egyesült Államokban kialakult modell lényege, hogy minden bíróság (vagy legalábbis a felsőbb bíróságok) jogosultak egy törvény alkotmányellenességének megállapítására (és ezáltal alkalmazásának megtagadására). Az alkotmány értelmezésegységét a Legfelső Bíróság (Supreme Court) biztosítja, amelynek döntései minden alsóbb szintű bíróságra kötelezőek. Ez a modell egyben az alkotmánybíráskodás és a rendes bíráskodás egységét jelenti, ahol ugyan az a bíróság végzi a rendes és az alkotmánybírósági tevékenységet is. Az alapjogi ítélkezésnek ezt a konkrét ügyek kapcsán (cases and contraversies), minden egyes bíróság által alkalmazott formáját nevezik decentralizált, egyedi alkotmánybíráskodásnak. Ehhez hasonló rendszer működik Japánban, Indiában, Ausztráliában és Izraelben. Európában az amerikai modellt követi Norvégia, Dánia, Svédország, Finnország és Izland.
b) Centralizált
Ugyanakkor Európa legtöbb államában az alapjogi bíráskodásban meghatározó szerepet játszanak a rendes bíróságoktól elkülönített alkotmánybíróságok.
Az alkotmánybíróságnak nevezett intézmény végzi az alkotmánybíráskodást, ami egyben azt is jelenti, hogy az Alkotmánybíróság (továbbiakban: AB) mint szakosított, alkotmányos ügyeket eldöntő bíróság jár el. Ezen modellt szokták a kelseni avagy európai/kontinentális alkotmánybíráskodásnak is tekinteni. A centralizált alkotmánybíráskodás keretében az alapjogi tárgyú jogszabályok elvont alkotmányossági felülvizsgálatával egyfajta közvetett alapjogvédelem valósul meg, ugyanakkor ezeknek az alkotmánybíróságoknak a többsége jogosított konkrét bírósági és közigazgatási határozatok ellen benyújtott alkotmányjogi panaszok elbírálására is. Ilyen egyéni panaszt először a német alkotmánybírósági eljárában vezettek be, majd ennek nyomán több országban is.
A centralizált alkotmánybíráskodást követő országok rendes bíróságai általában nem jogosultak sem a jogszabályok alkotmányosságával, sem pedig az alkotmány értelmezése alapján alapjogok megsértésével kapcsolatos konkrét ügyekben a feleken kívül másokra is kihatással levő (erga omnes hatályú) döntést hozni.
Európában széles körben csak a második világháborút követően vált demokratikus alkotmányfejlődés révén a jogállam szerves részévé, ezáltal teremtve alkotmányos garanciákat a demokratikus vívmányok és a jogállamiság védelmére.
c) Sajátos modellek
Az európai alkotmánybíráskodás csoportjába sorolható Észtország is, ahol nem hoztak létre különálló alkotmánybíróságot, hanem a Legfelső Bíróság egyik kamaráját ruházták fel az alkotmánybíráskodás funkciójával, de ennek a megoldásnak az ügyek viszonylag kis száma volt az indoka.
Speciális modellt képvisel Franciaország, ahol az Alkotmánytanácsnak (Conseil Contitutionnel) korábban törvények előzetes normakontrollját volt a leghangsúlyosabb feladata, mára ez kiegészült az utólagos normakontrollal is. A központi közigazgatási bíróság szerepét betöltő Államtanács (Conseil d’Etat) konkrét ügyek kapcsán jogszabályok utólagos normakontrollját is ellátja.
A magyar alkotmánybíróság az európai szétválasztási- centralizált modellt képviseli, azonban nemcsak abban az érelemben önálló, hogy nem része a Legfelsőbb Bíróságnak, hanem abban is, hogy még az Alkotmányon belül is önálló fejezetben rendelkeznek róla. Ennek megfelelően az AB az állami szervek rendszerében önálló szervtípust alkot, mely nem az egyéni jogviták eldöntésére hivatott, és amely ennél fogva sem épül be a hagyományos igazságszolgáltatási szervezetbe, hanem mint sui generis jogintézmény önálló testületként önálló költségvetéssel működik.[4]
Alkotmánybíráskodási funkciók és hatáskörök:
Az alkotmánybíróságok jellemző hatáskörei:
a) Normakontroll: az alkotmánybíráskodás fő funkciója a jogszabályok alkotmányossági vizsgálata. A normakontroll lehet előzetes és utólagos. Előzetes normakontroll hatáskörről akkor beszélünk, amikor még a ki nem hirdetett normát vizsgálja az alkotmánybíróság. Utólagos normakontrollról esetén az alkotmánybíróság a már kihirdetett norma alkotmányossági vizsgálatát végzi. Az utólagos normakontroll lehet absztrakt és lehet konkrét. Absztrakt normakontroll hatáskörben az alkotmánybíróság önmagában a normát veti össze az alkotmánnyal, míg konkrét normakontroll esetén az egyedi ügyben alkalmazandó norma alkotmányossági vizsgálata történik. A konkrét normakontroll két formája: alkotmányjogi panasz és a bírói kezdeményezés.
b) Alapjogi bíráskodás: e funkció alatt azt értjük, hogy az alapjogok közvetlenül az alkotmány alapján, bírói úton is kikényszeríthetőek, azaz az emberi jogokat közvetlenül az alkotmány alapján lehet különböző tényállásokban alkalmazni. A végső döntést – ha van az Alkotmánybíróságnak olyan hatásköre, amellyel egyedi ügyek alkotmányossága felett dönthet – az Alkotmánybíróság, ha nincs, akkor a konkrét ügy megítélésére hivatott rendes bíróságon belüli magasabb bírói fórum hozza meg. Ebben az esetben tehát alapjogi bíráskodást a rendes bíróság gyakorol.
c) Hatásköri bíráskodás: az alkotmányos szervek közötti hatásköri konfliktus feloldására irányul.
d) Választási bíráskodás: Az alkotmánybíróságokhoz telepített feladatok között találhatunk olyanokat, amelyek különböző szavazással, választásokkal függenek össze.
e) Állambíráskodás: Ez alatt kétféle feladattípust értünk, egyrészt meghatározott magas közjogi tisztséget betöltő személyek elleni eljárás lefolytatását, másrészt politikai pártokkal kapcsolatban is fennállhatnak alkotmánybírósági feladatok.
f) Nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos feladatok: az alkotmányos jogrend egységessége megköveteli, hogy a belső jog összhangban legyen a nemzetközi joggal, ugyanakkor a nemzetközi jog sem feszítheti szét az alkotmányos kereteket. Az alkotmánybíróságoknak ezért általában lehetőségük van a nemzetközi szerződést tartalmazó törvények kihirdetés előtti alkotmányossági vizsgálatára.
A Magyar Köztársaság Alkotmánybíróságának hatáskörei: (1989:XXXII. tv. 1.§-a alapján)
d) az Alkotmányban biztosított jogok megsértése miatt benyújtott alkotmányjogi panasz elbírálása;
e) a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megszüntetése;
g) az Alkotmány rendelkezéseinek értelmezése;
h) eljárás mindazokban az ügyekben, amelyeket törvény a hatáskörébe utal.
Jogszabályi háttér:
1949. évi XX. törvény
Magyarország Alaptörvény
1989. évi XXXII. törvény
T/4424. számú törvényjavaslat az Alkotmánybíróságról
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ogy_irom.irom_adat?p_ckl=39&p_izon=4424
Ajánlott irodalom:
1. Kukorelli István: Alkotmánytan I. Osiris Kiadó, Budapest, 2007.
2. Csink Lóránt: Az államfő. In: Trócsányi László – Schanda Balázs (szerk.): Bevezetés az alkotmányjogba. SZTE-ÁJTK- PPKE JÁK, Budapest 2010, 181-200.o.
[1] TAKÁCS IMRE: Az alkotmánybíráskodás fogalma in: KUKORELLI ISTVÁN (szerk.): Alkotmánytan I. Osiris Kiadó Budapest, 2007 441. p.
[2] KILÉNYI GÉZA: Az alkotmánybíráskodás helye az állami szervek rendszerében in Alkotmánybíráskodás UNIÓ lap – Könyvkiadó Kereskedelmi Kft. Budapest, 1993.11. p.
[3] Halmai Gábor-Tóth Gábor Attila (szerk.): Emberi jogok. Osiris Kiadó, Budapest, 2003
[4] 1350/B/1992. AB. hat., ABH 1993, 619. 620.
2009 tavasz ,2009 ősz ,Deilinger Viktória ,Fekete Orsolya ,Gyenge Balázs ,JNASZ ,Jakab Éva ,Józsa Zoltán ,Karsai Krisztina ,Laluska Pál ,Merkovity Norbert ,Mezei Péter ,Paczolay Péter ,Siket Judit ,Szeged ,Szeged IP Center ,Szöllősi László ,politológia ,politológiai tanszék ,verseny ,