A miniszteri, miniszterelnöki felelősség kérdésköre
Összefoglaló kérdések:
Tovább --->
A miniszteri, miniszterelnöki felelősség kérdésköre
A Kormányt és a neki alárendelt közigazgatást a hagyományos alkotmányjogi felfogás a végrehajtó hatalom kategóriakörébe igyekszik beszorítani. A modern kormányzati rendszerek vizsgálata azonban azt bizonyítja, hogy a két szervrendszer ma már mindenütt egyre fontosabb és aktívabb szerepet játszik a társadalom és az állam irányításában. E hatalom résztvevői nem csupán szolgai végrehajtói a törvényhozás aktusainak, hanem legfelsőbb szinten maguk is részt vesznek a társadalompolitikai döntések előkészítésében, kidolgozásában és az állami mechanizmuson keresztül történő érvényesítésében, vagyis a kormányzásban. A kormány és a közigazgatás tevékenységében tehát egyre inkább elválik egymástól a politikai kormányzás, illetve a szoros értelemben vett végrehajtást semleges jogi, szakmai alapon végző adminisztráció tevékenysége (lásd: Kiss Barnabás: Alkotmányjogi alapismeretek ötödik átdolgozott kiadás, SZTE ÁJK).
A rendszerváltással együtt járó államszervezeti átalakulás alapvetően megváltoztatta a végrehajtó hatalom csúcsán álló Kormány helyzetét. A szocialista államszervezeten belül ugyanis a Kormány a Népköztársaság Elnöki Tanácsával együtt szinte a rendeleti kormányzás lehetőségével rendelkezett. Az 1989-90-es változások után a hatalommegosztás elvén felépülő jogállami intézményrendszerek – így az erős törvényhozás, Alkotmánybíróság, Állami Számvevőszék stb. – korlátok közé szorították és ellenőrizhetővé tették a végrehajtó hatalmat (lásd: Müller György: A kormány felépítése, a kormányfő jogállása és a miniszterek helyzete. 1990-2002. In: Magyar Közigazgatás 2002/6. 351-359.o.).
Az 1989. évi XXI., 1990. évi XXIX. és XL. törvénnyel végrehajtott alkotmánymódosítások jelentősen és látványosan megerősítették a kormányfő jogállását, megnevezése a Minisztertanács elnökéről miniszterelnökre változott. A módosítás megteremtette a közjogi hátteret a miniszterelnöknek a kormányon belüli politikai primátusához és formalizálta a korábban hiányzó kormányfői jogosítványokat. Az Alkotmány 33.§ (3) bekezdése is ezt támasztja alá, amikor kimondja, hogy a miniszterelnök megválasztásáról, továbbá a Kormány programjának elfogadásáról az Országgyűlés egyszerre határoz és a kormány csak ezt követően, a miniszterek kinevezésével alakul meg. Jogi értelemben így a kormányprogramot nem a kormány, hanem a leendő miniszterelnök állítja össze és terjeszti az Országgyűlés elé, és a kormány működése alatt a kormányfő programját valósítja meg, ezáltal valójában miniszterelnöki programról beszélhetünk. A kormányfő pozícióját erősíti az is, hogy a Kormány megbízatása minden esetben a miniszterelnökéhez kötődik, illetve közjogilag szabad keze van a miniszterek kiválasztásában, továbbá ő vezeti a Kormány üléseit, ő mondja ki határozatait (lásd: Müller György: A kormány felépítése, a kormányfő jogállása és a miniszterek helyzete. 1990-2002. In: Magyar Közigazgatás 2002/6. 351-359.o).
A törvényhozó és a végrehajtó hatalom viszonya tekintetében annak van döntő jelentősége, hogy az utóbbit mennyiben tudja a parlament ellenőrizni. Ennek megválasztásához először azt kell vizsgálni, hogy a végrehajtó hatalom rendelkezik-e politikai, illetve jogi felelősséggel.
A politikai felelősség a kormányzati tevékenységért való felelősséget jelenti. Ha egy kormányzat rendelkezi k politikai felelősséggel, akkor nemcsak hogy beszámoltatható és ellenőrizhető, de el is mozdítható. Politikai felelősséget viselő kormányzat tehát csak addig maradhat hivatalban, amíg rendelkezik a parlament bizalmával. Ha a parlament – szükséges alakszerűségek mellett- kifejezésre juttatja, hogy megszűnt a bizalma a kormányzattal szemben, akkor annak megbízatása meg fog szűnni.
A parlament kormányzatba vetett bizalma tipikusan jogon túli kérdés. Épp ezért a parlamentnek nem szükséges indokolnia, és végképp nem kell bizonyítania, hogy megszűnt a bizalma a kormányzatban; a bizalom hiányának alakszerű kifejezése elegendő a kormányzat megbízatásának megszűnéséhez, ami a politikai felelősségre vonás szankciója. Általános megközelítés szerint politikai felelőssége csak azoknak a kormányzatoknak van, amelyekkel szemben a parlamentnek az elmozdítás lehetősége is nyitva áll.
A jogi felelősség a jogszabályok, különösen az alkotmány és a törvények betartásáért való felelősséget jelöli. A jogi felelősség alapján, ha a végrehajtó hatalom ezeket megsérti, akkor felelősségre vonható és elmozdítható. A politikai felelősséggel szemben a jogi felelősség jogkérdés. Jogi felelősség szankciója alkalmazásának akkor van helye, ha a törvénysértés bizonyított.[1]
Sajátosan alakul a miniszterelnök, a Kormány és a miniszterek felelőssége. A Kormánynak bírni kell az Országgyűlés politikai bizalmát. Az Alkotmány 39/A.§ (1) bekezdése szabályozza a konstruktív bizalmatlansági indítványt, amely csak a miniszterelnökkel szemben nyújtható be, és az a Kormány egészével szemben benyújtott bizalmatlansági indítványnak minősül. Ebből következően az egyes miniszterekkel szemben kizárt a bizalmatlansági indítvány és az Országgyűlés elsősorban az interpelláció, a kérdés, azonnali kérdés és a beszámoltatás révén ellenőrzi a tevékenységüket, de a közvetlen politikai felelősségre vonás lehetősége nélkül. A hatályos szabályozás szerint a képviselők legalább egyötöde a miniszterelnökkel szemben írásban – a miniszterelnöki tisztségre jelölt személy megjelölésével – bizalmatlansági indítványt nyújthat be. Ha az indítvány alapján az országgyűlési képviselők többsége bizalmatlanságát fejezi ki, az új miniszterelnöknek jelölt személyt megválasztottnak kell tekinteni. A konstruktív bizalmatlanság intézménye a végrehajtó hatalom racionalizálása, illetve a kormány stabilitása jegyében alakult ki az alkotmányjogban, egyúttal – a miniszteri megbízatás keletkezésére vonatkozó szabályokkal együtt – miniszterelnöki kormányt konstruál (lásd: Sári János: Elméleti meggondolások a kormány alkotmányos helyzetének szabályozásához. Szentpéteri-emlékkönyv 1996. 535-544.o). Az Alkotmány 39/A.§ (3)-(4) bekezdéseiben rögzített bizalmi szavazás is a Kormány egészét – és nem az egyes minisztereket – érinti.
Az alkotmányos szabályozás rögzíti – a Kormány mellett – a miniszter parlamenttel szembeni felelősségét is, de az előbbi szabályok miatt ebből gyakorlatilag az következik, hogy a miniszter közvetlenül a miniszterelnöknek tartozik politikai felelősséggel és csak rajta keresztül a parlamentnek. Másrészről ez azt is jelenti, hogy a miniszter szolidáris minisztertársaival, vagyis ha eleget tesz a Kormány utasításainak, politikailag osztozik annak felelősségében, s adott esetben a kormánnyal együtt lemond. Felmerülhet kérdésként, hogy megfelelő-e ez a szabályozás így, illetve értelmezhető-e a mai rendszerben a miniszterek függetlensége, önálló felelőssége (erre vonatkozóan lásd: Sári János: Elméleti meggondolások a kormány alkotmányos helyzetének szabályozásához. Szentpéteri-emlékkönyv. 1996. 539-540.o., Sári János: A Kormány alkotmányos helyzetének alakulása az elmúlt másfél évtizedben („pártunk és kormányunk”-tól az Unióig) In: Magyar Közigazgatás 2005/6. 321-341.o. ).
A harmadik köztársaság miniszterelnökei: Antall József (1990. máj. 23. – 1993. dec.12. MDF), Boross Péter (1993. dec. 12. – 1994. júl.15. MDF) Horn Gyula (1994. júl.15. – 1998. júl. 6. MSZP) Orbán Viktor (1998. júl. 6. – 2002. máj. 26. FIDESZ) Medgyessy Péter (2002. május 27. – 2004. szept. 29. párton kívüli) Gyurcsány Ferenc (2004. szept. 29. – 2009. ápr. MSZP) Bajnai Gordon (2009. ápr.14. – 2010. május 29.) Orbán Viktor (2010. május 29. –
Jogszabályi háttér:
Források, ajánlott irodalom:
[1] TRÓCSÁNYI LÁSZLÓ-CSINK LÓRÁNT: Államforma, kormányforma, államszerkezet in TRÓCSÁNYI LÁSZLÓ – SCHANDA BALÁZS: Bevezetés az alkotmányjogba, SZTE-ÁJTK- PPKE JÁK, Budapest 2010, 66.o.
2009 tavasz ,2009 ősz ,Deilinger Viktória ,Fekete Orsolya ,Gyenge Balázs ,JNASZ ,Jakab Éva ,Józsa Zoltán ,Karsai Krisztina ,Laluska Pál ,Merkovity Norbert ,Mezei Péter ,Paczolay Péter ,Siket Judit ,Szeged ,Szeged IP Center ,Szöllősi László ,politológia ,politológiai tanszék ,verseny ,