Összefoglaló kérdések:
Tovább --->
A Magyar Köztársaság felelőssége a határon túli magyarokért
Egy adott állam polgárai lehetnek az állam saját polgárai (állampolgárok), más államok polgárai (külföldiek) és állampolgárság nélküliek (hontalanok). A nemzetközi szokásjog értelmében egy állam szuverén módon meghatározhatja, kit tekint állampolgárnak, de az effektivitás elve alapján a nemzetközi viszonylatokban való elismerés feltétele a polgár és az állam közötti tényleges, szoros kapcsolat (lásd: Tóth Judit: Kettős állampolgárságot népszavazással? Az Alkotmánybíróság döntéséről. In: Fundamentum. Az emberi jogok folyóirata 2004/2. 88-96.o.).
A magyar állampolgárság szabályozásának történetét azok a jogszabályok alkotják, amelyek a magyar állampolgárság keletkezésének és megszűnésének feltételeit, valamint eljárását tartalmazzák.A magyar állampolgársági jog az 1879. évi L. törvénycikkel, az első állampolgársági törvénnyel kezdődik, de előtörténete hosszú múltra tekint vissza (lásd pl.: Kisteleki Károly: Az állampolgárság a dualizmus idején In: Állam- és Jogtudomány 1996-1997.) A második átfogó szabályozásra az 1948. évi LX. törvénnyel került sor. A harmadik kódex (1957. évi V. törvény) újrakodifikálását a rendszerváltozás is indokolta, így került sor a jelenlegi hatályos, negyedik kódex, az 1993. évi LV. törvény kihirdetésére, amely a későbbi módosításokkal együtt biztosítja a belső és az európai jog összhangját.
Az Alkotmány 6.§ (3) bekezdése kimondja, hogy a Magyar Köztársaság felelősséget érez a határain kívül élő magyarok sorsáért, és előmozdítja a Magyarországgal való kapcsolatuk ápolását (lásd: 569/E/2001 ABH, 9/2003. (IV.3.) ABH). A „felelősséget érez” szavakat többféleképpen is értelmezik az állam egyfajta érzelmi állapotára utalástól kezdve a határon túli magyarok iránti felelősség fennállásának elfogadásán át a külpolitikai államcélig (lásd: Öllös László: A határon túli magyar kisebbségek alkotmányos jogai Magyarországon 101.o., Tóth Judit hozzászólása a Fundamentum nép, nemzet, szuverenitás kérdéseiről indított vitához Fundamentum 2006/2. 73.o.)
A magyar klauzula egyoldalú, hiszen szövege nemzetközi szerződést vagy viszonosságot nem igényel, és állandó állami feladatvállalást jelent. Az Alkotmány megszövegezői az általános rendelkezések között helyezték el, mégpedig abban a 6.§-ban, amely a Magyar Köztársaság külpolitikáját meghatározó legalapvetőbb elveket és célokat határozza meg. Mindebből adódóan a kaluzula úgy is tekithető, mint a politikai közösség alapító okiratába foglalt államcél, olyan állandó utasítás, parancs, amely a mindenkori magyar kormányzatot és közigazgatást kötelezi.
A magyar felelősségi klauzula két feladatot fogalmaz meg az állam számára (a) felelősségviselést a határ[ok]on kívül élő magyarok sorsáért, valamint (b) a „Magyarországgal való kapcsolatuk ápolásá[nak] előmozdítását. Az első tagmondatnak egyrészt szimbolikus jelentősége van, másrészt jogértelmezési segédletként használható. A második tagmondat azonban már aktív állami magatartást is előír, nevezetesen a kapcsolatok ápolásának előmozdítását.
A felelősség számon kérhetősége és a kötelességek érvényesíthetősége okán kell megvonni a magyar állam felelősségének és kötelességeinek határait. A Magyar Köztársaság nyilvánvalóan nem egyedül felel a határain túli magyarokért, hiszen ők a másik állam polgárai. A Magyar Köztársaság felelőssége eltér saját polgárai iránti felelősségétől, beleérve a magyarországi nemzeti kisebbségek tagjait is. (Öllös László: i.m. 102.). Kérdésként merülhet fel az is hogy kik az alanyai a Magyar Köztársaság alkotmányos felelősségének. A megfogalmazás ugyanis nem tisztázza az állampolgárság kérdését, azaz kérdéses hogy vonatkozik-e a határon túli magyar állampolgárokra, másrészt pedig az sem világos, hogy vonatkozik-e a határon belülre, azaz Magyarországra költözködő, magyar állampolgárságot nélkülöző magyarokra (lásd: Halász Iván - Majtényi Balázs: A Magyar Köztársaság alkotmányának „nemzeti felelősségi klauzulája” In: Ami összeköt? Státustörvény közel és távol Gondolat Kiadó, Budapest 2004. 93-104.o.).
Az Alkotmány 6.§ (3) bekezdésében foglalt alapelvre is hivatkozva született meg a 2001. évi LXII. törvény, az ún. státustörvény, a “Magyar Köztársaságnak az Alkotmány 6.§ (3) bekezdésében foglalt, a határon kívül élő magyarokért viselt felelősségének érvényesítése érdekében, Magyarországgal való sokoldalú kapcsolataik ápolásának és fejlesztésének előmozdítása céljából” (idézet az Alkotmány preambulumából). A törvény a hatálya alá tartozó személyek számára a „Magyar igazolvány” és a „Magyar hozzátartozói igazolvány” alapján kedvezményeket és támogatásokat nyújt. A törvény csupán hat környező országban élő magyarokra vonatkozik, akik külföldi állampolgárként különböző oktatási, utazási, munkavállalási, kulturális stb. kedvezményekben részesülhetnek (lásd: Udvarvölgyi Zsolt: Az ún. státustörvényről. In: Esély. Társadalom- és szociálpolitikai folyóirat 2002/1. 53-58.o.).
A státustörvény nagy vitákat váltott ki, nemzetközi jogi alapon a Velencei Bizottság (az Európa Tanácson belül létesített szervezet, amely az alkotmányjogászok szakmai együttműködésének fóruma) is foglalkozott vele és több kritikát is megfogalmazott. Összefoglalva a Bizottság álláspontja az, hogy a területi és nem területi állam közötti párbeszédre, szerződéses vállalásokra valamint a nemzetközi jog alkalmazására, ellenőrzésére, jogviták megelőzésére és eldöntésére hivatott nemzetközi (jogi) intézmények útján való jogfejlesztést támogatja, ehhez képest csak szerény és kiegészítő szerep juthat az egyoldalú szabályozásnak a nem területi államokban (lásd: a Velencei Bizottság jelentése a nemzeti kisebbségek számára az anyaállamok által biztosított kedvezményes bánásmódról (2001)).
A státustörvény körüli viták mellett felmerült kérdésként az is, hogy szükséges-e állampolgárságot adni a határon túli magyaroknak ahhoz, hogy az állam a velük kapcsolatos felelősségét teljesítse. Az Alkotmánybíróság 5/2004. (III. 2.) határozata utat nyitott a magyar állampolgárság kedvezményes megszerzésére vonatkozó aláírásgyűjtéshez (lásd még: 40/2004. (X.27.) ABH). A Magyarok Világszövetségének az OVB által jóváhagyott aláírásgyűjtő ívén az alábbi kérdés szerepelt: „Akarja-e, hogy az Országgyűlés törvényt alkosson arról, hogy kedvezményes honosítással – kérelmére - magyar állampolgárságot kapjon az a magát magyar nemzetiségűnek valló, nem Magyarországon lakó, nem magyar állampolgár, aki magyar nemzetiségét a 2001. évi LXII. törvény 19.§-a szerinti Magyar igazolvánnyal vagy a megalkotandó törvényben meghatározott egyéb módon igazolja?” A népszavazás – bár nagyon megosztotta a közvéleményt – eredménytelen lett, mégis közvetett eredménye volt a 2005. évi XLVI. törvény megalkotása, amely a magukat magyar nemzetiségűnek valló, magyar felmenővel rendelkező kérelmezők honosítását egyszerűsíti, valamint a honosítási és visszahonosítási kérelmek ügyintézésének határidejét csökkenti.
A fenti kérdéseket más megvilágításba helyezheti hazánk, illetve a környező országok EU-tagsága. Az európai állampolgárságot a hazai elemzők a nemzeti állampolgársághoz képest járulékosnak tekintik, ugyanakkor egyes szerzők egyenesen a nemzeti állampolgársággal szemben az európai állampolgárságot tekintik perspektivikusnak, amely meghatározó jogintézményként mintegy maga alá gyűri a nemzetit. Jelenthet-e ez „harmadik utat” a kisebbségpolitika alakulásában?
Fentieken kívül Magyarország új Alaptörvényének Nemzeti Hitvallása és az abban megjelenő kultúrnemzet-felfogás, valamint a határon túli magyarok közösségeinek támogatásával kapcsolatos azon rendelkezések, amelyek már nem csak a felelősség érzését, hanem annak viselését írják elő, további kérdéseket vetnek fel a határon túli magyarok közösségeivel kapcsolatosan, amelyek közül csak egy a választójog megadásának kérdése.
Jogszabályi háttér:
Ajánlott irodalom:
2009 tavasz ,2009 ősz ,Deilinger Viktória ,Fekete Orsolya ,Gyenge Balázs ,JNASZ ,Jakab Éva ,Józsa Zoltán ,Karsai Krisztina ,Laluska Pál ,Merkovity Norbert ,Mezei Péter ,Paczolay Péter ,Siket Judit ,Szeged ,Szeged IP Center ,Szöllősi László ,politológia ,politológiai tanszék ,verseny ,