Szociális biztonsághoz való jog
Vitavezető kérdések (ajánlott):
Szociális biztonsághoz való jog
Összeállította: Jakó Nóra
Annak ellenére, hogy az alkotmány több helyen is foglalkozik a szociális biztonsághoz való jog szabályozásával, rendelkezéseinek konkrét tartalma mind a mai napig meghatározatlan maradt, s értelmezésükről az Alkotmánybíróságon belül sem alakult ki egységes álláspont. Az alkotmánybírók többségének véleménye szerint az alapjogként valószabályozás- meglehetősen furcsa módon nem keletkeztet alanyi jogot az ellátásokra: az mindössze az állam kötelezettségvállalását jelenti, amelynek mértékét a törvényhozás és a kormány teherbíró képességének függvényében állapíthatja meg.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése szerint Magyarország független, demokratikus jogállam. A magyar Alkotmány tehát- sok ország alkotmányától eltérően, például NSZK, Franciaország, Spanyolország- nem minősíti az államot szociális jogállamnak. a jogállamiság deklarálása Magyarországon tehát kizárólag formális joguralomként értelmezendő, s tartalmi kérdésekben továbbutal az egyéb, nevesített alkotmányos jogokra. Csak abban az esetben lehet közvetlenül a jogállamiság elvét felhívni, ha az adott kérdésben ilyen jogokat az alkotmány nem ismer.
A 70/E. §- nak a rendelkezése, amely szerint az állampolgároknak joguk van a szociális biztonsághoz, nem ad senkinek alanyi jogot a szociális biztonságra, minthogy jogi igények ilyen általánosságban nem definiálhatók. A vonatkozó alanyi jogokat a törvényhozásnak (és a bírói gyakorlatnak) kell meghatároznia.
A 70/E. §-t és a 17. §-sal együtt vizsgálva, amely kimondja, hogy a Magyar Köztársaság a rászorulókról kiterjedt szociális intézkedésekkel gondoskodik, megállapítható, hogy a szociális jogok vonatkozásában nem alanyi jogról, hanem állami feladatról van szó. A szociális gondoskodásnak semmilyen mértékét, és semmilyen ismérvét az alkotmány nem állapítja meg, mindezek megállapítása és megvalósítása a törvényhozás és a kormány felelőssége és kötelessége. (Az alkotmány nem garantálja a létminimumot sem, az egyetlen nevesített állami feladat az öregek, munkanélküliek és más megnevezett rétegek megélhetéséhez szükséges ellátás.[1]
Sólyom László évelése az Alkotmánybíróságon belüli többségi véleményt tükrözi, ugyanakkor ezt követően a testületen belül kialakult némi irányváltás. Akadtak olyan bírák, akik a 70/E. § (1) bekezdését kvázi szociális állami klauzulaként kezeli, mely az Alkotmányból hiányzó szociális állami klauzula helyettesítésére szolgálna.
Az Alkotmánybírósági belüli többségi véleménnyel szemben több alkotmánybíró: Kilényi Géza, Vörös Imre, Szabó András és Zlinszky János szükségesnek tartotta különvéleményben rögzíteni, hogy a szociális biztonságnak az alkotmány 70/E. § (1) bekezdésében rögzített elve nem csupán állami feladat, hanem valóságos alapjog is. Az alkotmányban rögzített szociális biztonsághoz való jog nem csupán program. Magyarországon egyenesen folyik a jogállamiság fogalmából, noha nem feltétlenül tartozik a jogállamiság elvont fogalmához. [2]
A többségi felfogás szerint ezzel szemben egyéni jogként kizárólag a megélhetéshez szükséges ellátáshoz való jog fogalmazható meg. A 32/1998. (VI. 25.9 AB határozat az ellátási minimum megvalósulását az emberi méltósághoz való jog érvényre jutásával kapcsolta össze.
A szociális biztonsághoz való jog alkotmányos újraszabályozására irányuló vitákban a legnagyobb nézetkülönbségek az egyes alternatívák közti választás várható társadalmi következményeivel kapcsolatosak. Az alapjogként való szabályozást ellenzők azzal érvelnek, hogy az ún. Pozitív jogok alkotmányba foglalása intézményesítené az állam beavatkozását a szabadpiaci működésbe, áttekinthetetlenné a gazdasági és politikai prioritások rendszerét, a gondoskodó állam képének megrajzolásával tovább erősítené a polgárok önmaguk megsegítésére való képtelenségének tudatát, és így gátolná a civil társadalom fejlődését, a bíróságokat pedig a - a rendelkezésre álló források szűkössége miatt- kikényszeríthetetlen jogokkal összefüggő viták eldöntésére kötelezve aláásná az egész jogrendszer tekintélyét.[3]
A szociális jogok védelmezői ezzel szemben azt hangsúlyozzák, hogy az alkotmányos garanciák hiánya a rászorultsági elv mind szélesebb körben való alkalmazására, valamint az érdemes és érdemtelen szegények közti különbségtevére csábítana, és ezzel valamint a jogosultsági feltételek és ellátások megalázó mértékének diszkrecionális alapon történő elbírálásán keresztül megalázó helyzetek kialakulásához, szegények stigmatizálásához, jelentős csoportok ellátatlanul maradásához, végső soron pedig a társadalom végeleges kettészakadásához vezetne. A szociális jogok szabályozásának összhangban kell állnia az alkotmány többi rendelkezésével, és általában is meg kell felelnie a jog zárt struktúrájából származó szigorú logikai elvárásoknak.[4]
Az emberi jogok egyik megkülönböztető jegye az, hogy mindenkit megilletőnek és mindenkivel szemben érvényesíthetőnek kell lenniük. A szociális jogok viszont sokak véleménye szerint egyik követelményt sem elégítik ki, s már csak ezért sem tekinthetők a hagyományos értelemben vett emberi jogoknak. Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az alkotmány 70/E. § (1) és (2) bekezdéséből nem vezethetőek le meghatározott szociális jogok. A szociális biztonság elemeit a közönséges törvényekkel biztosított szociális jogok alkotják, a szociális biztonság alkotmánybírósági gyakorlatban kialakított mértéke pedig nem lehet más, mint az adott szociálisan kockázatos élethelyzetre vonatkozó szociális jogok által biztosított „megélhetéshez szükséges ellátás”.
A magyar Alkotmánybíróság gyakorlatában a szociális jogok korlátozása szempontjából a jogállamiságból következő jogbiztonságnak és a tulajdonhoz való jognak van jelentősége. Az AB ugyanakkor a jogállami jogbiztonság követelményei szerint azt állapította meg, hogy a jogszabályban biztosított szociális jogok érvényesülésébe vetett bizalmat védeni kell. A bizalomvédelem meglehetősen absztrakt fogalma a magyar alkotmánybírósági gyakorlatban gyakran összefonódik a „szerzett jogok”[5] védelmével. A szociális jogok teljesülése általában ki van téve az érvényesülés szempontjából releváns körülmények változásának, amelyeket a jogalkotó a jogokat korlátozó előírások formájában kifejezésre juttathat. Ez a védelem a szociális jogok korlátozhatósága elé állít alkotmányossági akadályokat. A szociális jogokat korlátozó intézkedések alkotmányellenességének vizsgálata a szükségesség és arányosság tesztje alapján történik. A szükségesség oldalán legalább vizsgálni kell, hogy az adott korlátozás indokai fennállnak-e, illetve, hogy a korlátozás legalkalmasabb módját választotta-e a jogalkotó. Az arányosság oldalán legalább azt kell vizsgálni, hogy a korlátozás kiegyenlítésére van-e mód a szociális rendszer keretein kívül, hogy a korlátozással érintett szociális jogosultságot a szociális biztonsági rendszer más elemei a megfelelő szinten kompenzálják-e, végül, hogy a korlátozás terhei arányban állnak-e azzal az általánosabb előnnyel, amelyet a korlátozással a jogalkotó elérni szándékozott.[6]
[1] Sólyom László párhuzamos véleménye, 31/1990. (XII. 18.) AB határozat, ABH 1990, 136, 141-142.
[2] Kilényi Géza, Vörös Imre, Szabó András és Zlinszky János különvéleménye, 24/1991. (V.18.) AB végzés, ABH 1991, 363, 366.
[3] JUHÁSZ GÁBOR: Az alkotmányeszme mostohagyermeke: néhány gondolat a szociális biztonsághoz való jog természetéről és szabályozásáról. Esély: társadalom- és szociálpolitikai folyóirat, 1996. (7. évf.) 3. sz. 30. old.
[4] Uo.
[5] Pl.: terhességi gondozási segély, családi pótlék, nyugdíjjogosultság
[6] HALMAI GÁBOR- TÓTH GÁBOR ATTILA: Emberi jogok. Osiris Kiadó, Budapest 2008., 831.o.
Ajánlott irodalom:
Összefüggések az Alkotmány más rendelkezéseivel:
13.§- tulajdonhoz való jog: „vásárolt jog” elve, TB-ellátások tulajdonszerű védelme
17. §-Rászorulókról való gondoskodás:
70/A.§- diszkrimináció tilalma:
Létminimum
2009 tavasz ,2009 ősz ,Deilinger Viktória ,Fekete Orsolya ,Gyenge Balázs ,JNASZ ,Jakab Éva ,Józsa Zoltán ,Karsai Krisztina ,Laluska Pál ,Merkovity Norbert ,Mezei Péter ,Paczolay Péter ,Siket Judit ,Szeged ,Szeged IP Center ,Szöllősi László ,politológia ,politológiai tanszék ,verseny ,